• Strona główna
  • O mnie
  • Kategorie
    • Marka
    • Design
  • Elementarz
  • Publikacje
  • Kontakt
Strona główna O mnie Kategorie     Marka     Design Elementarz Publikacje Kontakt
M. Podbielska-Janicka
Bezpieczna marka oczami prawnika
  • Strona główna
  • O mnie
  • Kategorie
    • Marka
    • Design
  • Elementarz
  • Publikacje
  • Kontakt
Marka

Podobieństwo towarów i usług – 4 najważniejsze zasady oceny

2 lipca, 2024 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Podobieństwo towarów i usług

Wymyślasz nową nazwę marki, sprawdzasz ją w bazie Urzędu Patentowego RP i dowiadujesz się, że jest już zarejestrowana jako znak towarowy. Czy to już przekreśla Twój wybór? Mam dla Ciebie dobrą wiadomość – nie każdy identyczny czy podobny znak towarowy jest przeszkodą używania nowej marki. Dlaczego? Znaki towarowe chronią logo przeciwko rejestracji i używaniu ich przez innych przedsiębiorców, jednak przeważnie dla identycznych lub podobnych towarów i usług (o ile nie są znakami renomowanymi). Czasami różni przedsiębiorcy używają jednej nazwy marki i nie mamy naruszenia. Przykładowo jeden przedsiębiorca może używać marki dla narzędzi ogrodniczych, a inny dla sprzętu sportowego. W sytuacji identycznych i podobnych marek kluczowa jest więc ocena podobieństwa towarów. Dzisiaj opowiem Ci o 4 najważniejszych zasadach tej oceny.

Czytaj więcej
Czas czytania: 5 min
Marka

Ocena podobieństwa nazw marek – 4 zasady, które musisz znać

23 kwietnia, 2024 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Ocena podobieństwa marek

Kiedy masz już świadomość, że przy tworzeniu nowych nazw marek trzeba sprawdzić czy kolidują one z wcześniejszymi nazwami innych marek pojawia się pytanie: ale to te nazwy są podobne czy nie? Zawsze wtedy pytam: a jak Ci się wydaje? Podobieństwo oznaczeń oceniamy bowiem według odczucia przeciętnego konsumenta, którym przeważnie jesteś Ty. Czasem sprawa nie jest jednak taka prosta i tu na ratunek przychodzi nam orzecznictwo sądów polskich i unijnych. Znając to je wiesz jakimi zasadami rządzi się ocena podobieństwa marek. Dzisiaj opowiem Ci o 4 z nich.

Czytaj więcej
Czas czytania: 4 min
Marka

Jak zaprojektować sygnet do opisowej marki?

1 marca, 2024 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Sygnet do opisowej marki

Na rynku widzimy tendencje do projektowania marek w prostych i minimalistycznych szatach graficznych. Tzw. clean design, czyli prosta grafika marki, pozwala zastosować oznaczenie dla dużej gamy produktów. Konsumenci często odczytują takie marki jako marki premium. Takie proste formy często stosuje się np. w branży kosmetycznej. I nie ma nic problematycznego w minimalistycznej, ponadczasowej formie marki – o ile nie okaże się, że sama nazwa marki jest opisowa. Wtedy jej rejestracja jako znak towarowy – czy to słowny, czy słowno-graficzny – jest niemożliwa. A przecież zarejestrowana marka to bezpieczna marka. Jak rozwiązać problem rejestracji opisowej marki? – dodaj do identyfikacji wizualnej nietuzinkowy sygnet. Dzisiaj opowiem Ci co wziąć pod uwagę przy jego projektowaniu.

Czytaj więcej
Czas czytania: 4 min
Marka

4 błędy w sprawdzaniu marki przez agencje marketingowe 

30 stycznia, 2024 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Sprawdzanie marki

Kiedy klient przychodzi do agencji marketingowej po nową markę liczy na to, że będzie mógł bezpiecznie posługiwać się nią w obrocie. Z jednej strony chodzi mu o to, aby móc chronić się przed podróbkami. Nowa nazwa czy logo musi dać się zarejestrować jako znak towarowy. Z drugiej strony, chce mieć pewność, że nowa marka nie narusza praw innych osób. Nie chce stanąć przed koniecznością wycofania z rynku dopiero co wprowadzonych produktów, bo ich nazwa jest zbyt bliska konkurencji. Dlatego już na etapie wymyślania marki trzeba sprawdzać, czy jej używanie jest legalne. Sprawdzenie marki leży w gestii zarówno właściciela nowej marki, jak i odpowiedzialnej agencji marketingowej, która ją tworzy. Jeśli Twoja agencja marketingowa weryfikuje nowe nazwy i loga – świetnie! Czy robicie to dobrze? Dzisiaj opowiem o 4 błędach w sprawdzaniu marki przez agencje marketingowe.

Czytaj więcej
Czas czytania: 6 min
Marka

Klasyfikacja wiedeńska – jak sprawdzić czy sygnet Twojej marki nie narusza praw innych osób?

28 grudnia, 2023 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Klasyfikacja wiedeńska

Przy wymyślaniu kreacji marki na początku skupiamy się na jej nazwie. Dopiero potem “ubieramy” ją w szatę graficzną. Częstym elementem marki jest jej sygnet, który może przybrać postać oznaczenia czysto graficznego. Z perspektywy prawnej też powinno się chronić jako znak towarowy, a co za tym idzie trzeba sprawdzić jego zdolność rejestrową. Daje Ci bezpieczeństwo wprowadzenia produktów i usług oznaczonych sygnetem na rynek. Badanie może uchronić Cię też przed koniecznością przymusowego rebrandingu. Sposób i przebieg badania nazwy marki opisywałam już w artykule na blogu (link). A co w przypadku sygnetu? Przecież nie sprawdzamy wtedy znaku po słowie. Dzisiaj opowiem Ci jak z pomocą przychodzi nam Klasyfikacja wiedeńska.

Czytaj więcej
Czas czytania: 4 min
Marka

Wygaśnięcie znaku towarowego – kiedy możesz stracić prawo do swojego znaku?

17 listopada, 2023 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Wygaśnięcie znaku towarowego

Idealnie jeśli biznes idzie Ci świetnie. Co innego kiedy z pewnych powodów musisz go ograniczyć i zawiesić używanie swojej marki na rynku. Z pewnością oceniasz wtedy różne ryzyka. Czy wiesz, że jednym z nich jest możliwość utraty marki jeśli masz ją zarejestrowaną jako znak towarowy? Prawo własności przemysłowej pozwala na wygaszenie znaku towarowego, jeśli nie jest on używany w ciągu nieprzerwanych 5 lat od daty jego rejestracji. Jeśli zawiesisz używanie marki na okres 5 lat musisz liczyć się z możliwością utraty znaku. Dzisiejszy artykuł jest o tym jak takie postępowanie o wygaszenie znaku towarowego wygląda i co trzeba zrobić, aby znak utrzymać.

Czytaj więcej
Czas czytania: 8 min
Marka

Unieważnienie znaku towarowego – jak można pozbawić konkurenta zarejestrowanej marki? 

17 października, 2023 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Unieważnienie znaku towarowego

Jak często sprawdzasz w rejestrach urzędów patentowych czy Twój konkurent nie zarejestrował podobnej marki? Mam nadzieję, że robisz to regularnie. Wtedy najłatwiej zablokować taką rejestrację składając wobec niej sprzeciw.  Nawet najlepszym jakiś znak może jednak umknąć. Można przegapić termin na wniesienie sprzeciwu (przeważnie 3 miesiące). Jeśli nie zdążysz wnieść sprzeciwu – nic straconego! Możesz złożyć wniosek o unieważnienie znaku towarowego na tych samych podstawach. Prawo ochronne na znak towarowy może być unieważnione także w innych sytuacjach np. kiedy marka jest opisowa albo ktoś zgłosił ją w tzw. złej wierze. Przeczytaj cały artykuł, a dowiesz się z jakiego powodu znak towarowy można unieważnić i jak to zrobić. 

Czytaj więcej
Czas czytania: 7 min
Marka

Sprzeciw do znaku towarowego – jak zablokować rejestrację podobnej marki?

14 września, 2023 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
mpodbielska.pl sprzeciw znak towarowy

Wiesz już, że w ochronie Twojej marki ważna jest nie tylko jej rejestracja, ale też monitorowanie naruszeń i egzekwowanie praw. Jednym ze sposobów tego ostatniego jest sprzeciw do znaku towarowego. Jeśli ktoś zgłasza do ochrony podobną markę, a Ty masz odpowiednie prawa, możesz zablokować rejestrację znaku towarowego. Najlepiej, jeśli masz swój znak wcześniejszy, ale to nie wszystkie prawa, na których można oprzeć sprzeciw do znaku towarowego. Opowiem Ci dzisiaj jak wygląda postępowanie sprzeciwowe, kiedy sprzeciw trzeba wnieść i co musi zawierać sprzeciw.

Czytaj więcej
Czas czytania: 6 min
Marka

Naruszenie znaku towarowego – co może za to grozić?

16 sierpnia, 2023 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Naruszenie znaku towarowego

Nie musisz rejestrować swojej marki jako znak towarowy, żeby jej używać (chociaż gorąco Cię do tego zachęcam). Najważniejsze jednak, aby Twoja marka nie naruszała praw innych osób np. do wcześniejszego znaku towarowego. Wydaje się oczywiste, prawda? – Nic bardziej mylnego. W gąszczu dzisiejszych praw łatwo wymyślić nazwę, która jest podobna do już zarejestrowanej czy używanej. Dlatego zawsze warto sprawdzić swoją markę, nawet jeśli nie chcesz jej rejestrować. Ale dzisiaj nie o badaniu marki (artykuł na ten temat znajdziesz tu: link) – dzisiaj opowiadam co może Ci grozić jeśli okaże się, że – świadomie lub nie – naruszasz znak towarowy innej osoby.

Czytaj więcej
Czas czytania: 6 min
Marka, Design

Zarządzanie prawami własności intelektualnej – jak zorganizować swoje portfolio praw?

21 lipca, 2023 przez Magdalena Podbielska-Janicka Brak komentarzy
Zarządzanie portfolio praw własności intelektualnej

Cały czas powtarzam Ci, że warto chronić swoje prawa własności intelektualnej. Jeśli masz markę – zarejestruj ją jako znak towarowy. Nowe rozwiązania techniczne możesz chronić patentem, a charakterystyczny design wzorem przemysłowym. Dobrze chroniona marka to nie tylko jeden znak towarowy. W miarę rozwoju Twojego biznesu portfolio praw własności intelektualnej rozszerza się. Pojawiają się nowe terminy zgłoszeń, przedłużeń praw, nowe terminy opłat. Jak sprawić, żeby zarządzanie prawami własności intelektualnej było proste i nie zaginąć w gąszczu ważnych informacji? Dzisiaj podpowiadam CI jak zorganizować swoje portfolio praw.

Czytaj więcej
Czas czytania: 6 min
Page 1 of 3123»

Dzień dobry!

Nazywam się Magdalena Podbielska-Janicka. Jestem radcą prawnym od marki. Zajmuję się znakami towarowymi i wzorami przemysłowymi. Podpowiadam jak zadbać o to, aby każda marka była prawne bezpieczna. Działam przed UPRP, EUIPO i WIPO. Sprawdzam, czy stworzone marki mogą być zgłoszone jako znaki towarowe i bezpiecznie używane na rynku. Zajmuję się też sporami o naruszenia praw własności intelektualnej.

Zapisz się na Newsletter!

Bądź na bieżąco z nowymi artykułami.

Twoje dane osobowe podane w formularzu wykorzystywane są wyłącznie do wysyłki Newslettera. Administatorem danych osobowych jest Magdalena Podbielska-Janicka. Więcej szczegółów na temat przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce Prywatności.

Sprawdź swoją skrzynkę odbiorczą (albo katalog na spam) i potwierdź swoją subskrypcję.


© 2021-2024 Jeśli nie wskazano inaczej, Twórcą wszelkich treści umieszczonych na tej stronie jest Magdalena Podbielska-Janicka.

Treści umieszczone na tej stronie nie stanowią porady prawnej czy wykładni przepisów. Są to treści wyłącznie edukacyjne.

Polityka prywatności Regulamin Ustawienia Cookies
Designed by Premiumcoding © 2017 // All rights reserved
Ta strona wykorzystuje pliki cookies, między innymi po to, aby poprawić Twój komfort podczas korzystania z niej. Są to pliki niezbędne i funkcjonalne. Ta strona wykorzystuje również pliki cookie aby zebrać dane statystyczne, takie jak ilość wyświetleń czy ilość czasu spędzonego na stronie. Są to pliki analityczne. Więcej informacji na ich temat znajdziesz w: Polityka prywatności.
Akceptuję wszystkieNie
Chcę dostosować ustawienia
Ustawienia cookies

Ustawienia plików cookie

W tym miejscu możesz dokonać ustawień plików Cookie. Dokładne informacje na temat wykorzystywania plików cookie znajdziesz w Polityce Prywatności.
Niezbędne
Always Enabled
Te pliki Cookies są niezbędne po to, abyś mógł korzystać z tej strony. Te pliki Cookie zapewniają anonimowe działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Ich wyłączenie może spowodować, że witryna nie będzie działać, bądź będzie działać w zmienionym zakresie, dlatego są one zawsze włączone.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics1 rokTen plik cookie, ustawiony przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, służy do zapisania zgody użytkownika na pliki Cookie w kategorii „Analityczne”.  
cookielawinfo-checkbox-functional1 rokTen plik Cookie, ustawiony przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, służy do zapisania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Funkcjonalne”.  
cookielawinfo-checkbox-necessary1 rokTen plik Cookie, ustawiony przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, służy do zapisania zgody użytkownika na pliki cookie w kategorii „Niezbędne”.  
CookieLawInfoConsent1 rokTen plik Cookie, ustawiony przez wtyczkę GDPR Cookie Consent, służy do zapisania zgód użytkownika dla poszczególnych kategorii plików Cookie.
viewed_cookie_policy1 rokTen plik Cookie zapisuje Twoją decyzję odnośnie zaakceptowanych przez Ciebie kategorii typów plików Cookies. Decyzji dokonujesz w okienku wyskakującym przy pierwszym wejściu na tę stronę. Jeśli klikniesz „Akceptuję wszystkie”, "Nie" albo "Potwierdzam wybór i akceptuję", Twoja przeglądarka zapamięta, że przycisk został kliknięty, więc komunikat nie pojawi się ponownie.
Funkcjonalne
Te pliki Cookies ułatwiają Ci korzystanie z usług dostępnych w ramach tej strony. Przykładowo pozwalają na bezpośrednie wyświetlenie Ci filmu z portalu YouTube.
CookieDurationDescription
CONSENT2 lataJest to plik Cookie ustawiony przez YouTube, za pośrednictwem osadzonych filmów z YouTube. Rejestruje on anonimowe dane statystyczne.  
VISITOR_INFO1_LIVE30 dniJest to plik Cookie ustawiony przez YouTube. Mierzy on przepustowość i określa czy użytkownik otrzyma nowy czy stary interfejs odtwarzacza.  
YSCkoniec sesjiJest to plik Cookie ustawiany przez YouTube i służy do śledzenia wyświetleń osadzonych filmów wideo na stronach YouTube.  
Analityczne
Te pliki Cookies śledzą ruch na stronie. Pozwalają mi sprawdzić ile osób weszło na stronę, jakie były źródła tych ruchów, a także które treści były dla odwiedzających najbardziej interesujące. W tym celu na tej stronie wykorzystywane są pliki Cookies i inne technologie Google Analitycs.
CookieDurationDescription
_ga2 lataJest to plik Cookie ustawiony przez Google Analytics. Oblicza dane dotyczące odwiedzających, sesji i kampanii, a także śledzi wykorzystanie tej strony na potrzeby raportu analitycznego strony. Plik Cookie przechowuje informacje anonimowo i przypisuje losowo wygenerowany numer w celu rozpoznania unikalnych użytkowników.  
_ga_31K2GVM2L92 lataJest to plik Cookie ustawiony przez Google Analytics. Zawiera on informację o używanej wersji biblioteki komunikującej się z Google Analytics, losowy wygenerowany numer identyfikujący użytkownika oraz czas zarejestrowania pierwszej wizyty użytkownika. Google Analytics wykorzystywane jest do obliczania danych dotyczących odwiedzających, sesji i kampanii, a także do śledzenia wykorzystanie tej strony na potrzeby raportu analitycznego. Plik Cookie przechowuje informacje o użytkowniku w sposób anonimowy.
SAVE & ACCEPT
Powered by CookieYes Logo