Wiesz już, że w ochronie Twojej marki ważna jest nie tylko jej rejestracja, ale też monitorowanie naruszeń i egzekwowanie praw. Jednym ze sposobów tego ostatniego jest sprzeciw do znaku towarowego. Jeśli ktoś zgłasza do ochrony podobną markę, a Ty masz odpowiednie prawa, możesz zablokować rejestrację znaku towarowego. Najlepiej, jeśli masz swój znak wcześniejszy, ale to nie wszystkie prawa, na których można oprzeć sprzeciw do znaku towarowego. Opowiem Ci dzisiaj jak wygląda postępowanie sprzeciwowe, kiedy sprzeciw trzeba wnieść i co musi zawierać sprzeciw.
Termin na wniesienie sprzeciwu do znaku towarowego
Sprzeciw wobec rejestracji znaku towarowego można wnieść w ściśle określonym terminie.
Przeważnie termin na wniesienie sprzeciwu, czyli tzw. okres sprzeciwowy, to 3 miesiące od publikacji zgłoszonego znaku towarowego w odpowiednim rejestrze urzędu.
Przykładowo, w przypadku Urzędu Patentowego RPUrząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej More termin liczy się od publikacji znaku w Biuletynie Urzędu Patentowego.
Niektóre urzędy mają inne terminy. Przykładowo w Wielkie Brytanii sprzeciw od zgłoszenia znaku towarowego wnosisz w ciągu 2 miesięcy od publikacji. W Urzędzie UE ds. Własności IntelektualnejUrząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej More termin jest taki sam jak w Polsce – 3 miesiące. Na szczęście dzisiaj łatwo połapać się w poszczególnych terminach, ponieważ przeważnie urzędy wskazują je w swoich wyszukiwarkach przy konkretnym znaku.
Najważniejsze, aby sprzeciw wnieść w okresie sprzeciwowym, ponieważ raz przekroczonego terminu nie można przywrócić. Pozostanie nam wtedy tylko wniosek o unieważnienie znaku towarowego, o którym będę pisała w kolejnym wpisie.
Co musi zawierać sprzeciw wobec rejestracji znaku towarowego?
Jak każde pismo urzędowe sprzeciw ma swoje wymagania. W sprzeciwie musisz wymienić:
- Strony postępowania sprzeciwowego, czyli zgłaszającego znak towarowy i wnoszącego sprzeciw (w tym wypadku Ciebie).
- Znak, wobec którego się sprzeciwiasz;
- Zakres towarów i usług, wobec, których się sprzeciwiasz;
- Prawa, na które się powołujesz np. Twój wcześniejszy znak towarowy;
- Przepisy, na które się powołujesz. Te wymienione w ustawie Prawo własności przemysłowejUstawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 324) More. To tzw. podstawy sprzeciwu.
Ponadto każdy sprzeciw musi mieć uzasadnienie, chociażby krótkie. Musisz go też podpisać. Sprzeciw składamy razem z kopią dla przeciwnika. Jeśli załączasz jakieś dokumenty w obcym języku musisz zapewnić ich tłumaczenie.
Urząd Patentowy RPUrząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej More udostępnił specjalny formularz sprzeciwu do zgłoszenia znaku towarowego w formacie DOC oraz PDF. Z kolei w EUIPOUrząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej More sprzeciw wnosi się na przygotowanym formularzu elektronicznym. To bardzo ułatwia sprawę.
Co się dzieje po wniesieniu sprzeciwu od zgłoszenia znaku towarowego?
Postępowanie sprzeciwowe niestety nie należy do tych najkrótszych. Po wniesieniu sprzeciwu urząd oczywiście sprawdzi czy sprzeciw do znaku towarowego spełnia wszystkie warunki formalne.
Jeśli wszystko będzie zaczynamy procedurę sprzeciwową:
- Zawiadomienie o sprzeciwie i wyznaczenie okresu ugodowego.
Urząd zawiadomi strony o przyjęciu sprzeciwu i wyznaczy tzw. okres ugodowy. To czas, w którym możesz porozumieć się z przeciwnikiem i np. podpisać ugodę o koegzystencji marek na rynku. Nie zawsze bowiem formalna kolizja jest kolizją biznesową.
Ten termin trwa 2 miesiące. W Urzędzie Patentowym RPUrząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej More może być przedłużony do 6 miesięcy, a w EUIPOUrząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej More nawet do 2 lat.
- Termin dla zgłaszającego na odpowiedź na sprzeciw.
Jeśli stronom nie uda się dogadać w okresie ugodowym zaczynamy etap wymiany pism. Zgłaszający odpowiada na Twoje argumenty ze sprzeciwu i przedstawia swoje stanowisko.
To również ostatni moment, w którym zgłaszający może podnieść tzw. zarzut nieużywania znaku w sposób rzeczywisty. Jeśli podstawa sprzeciwu jest Twój zarejestrowany znak towarowy i od jego rejestracji minęło więcej niż 5 lat, na zarzut przeciwnika musisz wykazać, że nadal używasz swojej zarejestrowanej marki.
Termin na zajęcie stanowiska to przeważnie 1 miesiąc dla podmiotu z Polski i 2 miesiące dla podmiotu zagranicznego. Urząd może wyznaczyć dłuższe terminy jeśli sprawa jest skomplikowana.
- Kolejna wymiana pism między stronami.
Po odpowiedzi na sprzeciw mamy jeszcze jedną turę wymiany pism – najpierw wnoszący sprzeciw, potem zgłaszający. Przeważnie to koniec wymiany stanowisk stron. Ekspert może jednak zadecydować o kolejnych. Zdarza się to jednak tylko w wyjątkowych sytuacjach.
Ważne, aby zachować terminy dla złożenia swoich pism. Jeśli się spóźnisz tracisz możliwość powołania swoich argumentów.
Nawet jeśli doślesz je później, Ekspert nie weźmie ich pod uwagę w rozstrzyganiu. To tzw. prekluzja twierdzeń i dowodów.
- Decyzja Urzędu.
Ostatnim etapem postępowania sprzeciwowego jest wydanie decyzji. Ekspert ma kilka możliwości:
- Uznanie sprzeciwu za zasadny w całości;
- Oddalenie sprzeciwu w całości;
- Częściowe uznanie i częściowe oddalenie sprzeciwu.
Jeśli któraś ze stron nie zgadza się z decyzją Eksperta może wnieść wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (w terminie 2 miesięcy) albo skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (w terminie 30 dni).
Podstawy sprzeciwu do znaku towarowego
Z tego artykułu wiesz już wiele o sprzeciwie wobec rejestracji znaku towarowego. Teraz pora na wisienkę na torcie, czyli na jakiej podstawie tak naprawdę możesz go wnieść.
Sprzeciw do znaku towarowego musi być oparty na jednym z praw wcześniejszych.
Najczęstsze podstawy sprzeciwu to:
- Wcześniejszy znak identyczny lub podobny zarejestrowany dla identycznych lub podobnych towarów i usług.
Takie podobieństwo znaków i towarów musi powodować ryzyko, że konsumenci pomylą komercyjne pochodzenie produktu. Innymi słowy pomyślą, że produkty oznaczone kwestionowanym znakiem pochodzą od Ciebie (jako właściciela znaku wcześniejszego).
- Wcześniejszy znak identyczny lub podobny, który jest renomowany.
Takie podobieństwo do znaku renomowanego nie wymaga jednocześnie podobieństwa towarów i usług. Wystarczy, że widząc kwestionowany znak konsumentom przywołuje on na myśl Twój renomowany znak. Sprzeciw jest zasadny jeśli właściciel zgłoszonego znaku może skorzystać z Twojej renomy albo szkodzi w jakiś sposób Twojej renomowanej marce.
- Wcześniejsze prawo majątkowe albo osobiste.
To wszelkie inne prawa, które mogą być naruszone przez rejestrację marki. Wśród nich znajdziemy:
- Prawo do firmy;
- Prawo do nazwiska, pseudonimu czy nazwy zespołu;
- Prawo do wzoru przemysłowego;
- Prawa autorskie np. do logotypu.
Oczywiście najłatwiej jeśli Twoja marka jest chroniona zarejestrowanym znakiem wcześniejszym. Ułatwia to nie tylko wniesienie skutecznego sprzeciwu do znaku towarowego, ale też egzekwowanie praw na drodze cywilnej.
Koszty sprzeciwu od zgłoszenia znaku towarowego
Koszt wniesienia sprzeciwu do znaku towarowego to 600,00 PLN jeśli chodzi o Urząd Patentowy RPUrząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej More i 320 EUR jeśli chodzi o EUIPOUrząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej More.
Tak naprawdę te koszty ponosi ostatecznie przegrany. To on musi pokryć wszelkie koszty związane ze sprzeciwem, również koszty pełnomocnika przeciwnika, ustalone w stawce zryczałtowanej. Stawki są jednak dużo mniejsze, niż w rzeczywistości zapłacisz swojemu prawnikowi.
Sprzeciw do znaku towarowego – egzekwuj swoje prawa!
Znasz już najważniejsze informacje dot. sprzeciwu wobec rejestracji znaku towarowego. Sama procedura nie jest najprostsza, jednak pozwala na zablokowanie cudzej marki na jednym z najwcześniejszych etapów – etapie zgłoszenia znaku. Przeważnie jest to etap kiedy produkty nowej marki nie weszły jeszcze na rynek, bądź dopiero co weszły na rynek. Nie zdążyły zrobić Twojej marce zbyt dużej szkody.
Zablokowanie rejestracji marki przez wygranie sprzeciwu da Ci z kolei lepszą pozycję w sporze cywilnym i wyegzekwowaniu zmiany marki przez konkurenta.
Dobre egzekwowanie swoich praw to tak na prawdę dobry system monitorowania zgłoszeń znaków połączony z wnoszeniem sprzeciwów w sytuacji, kiedy jest to konieczne.
Zdjęcie: Markus Spiske z Pexels
Zostaw komentarz